دروس استاد عرفانیان

پـایگـاه ارائـه مطـالب و دروس حـوزوی استـاد عـرفـانیان

دروس استاد عرفانیان

پـایگـاه ارائـه مطـالب و دروس حـوزوی استـاد عـرفـانیان

کانال تلگرام دروس استاد عرفانيان

صوت دروس در ایتا

نرم افزار اجرای فایل ها

نرم افزار دانلود فایل ها

آخرین بارگذاری دروس

ابزار کار آمد

آخرین نظرات

پربیننده ترین مطالب

آخرین مطالب

المطول (المعانی)

چهارشنبه, ۳ بهمن ۱۳۹۷، ۱۱:۰۳

وضعیت تدریس: تمام شده

فایل ها در پیام رسان ایتا اضافه شد.


مناسب است که به برخی نکات به عنوان مقدمه بارگذاری صوت کتاب «مطول» اشاره شود:

استاد این دوره از تدریس را بر اساس نسخه تصحیح شده خودشان که مشتمل بر تعلیقاتی فراوان است انجام داده اند. ایشان چنان که خود در مقدمه توضیح داده اند:

1. سعی کرده اند مشکلات و معضلات کتاب را با پاورقی های متعددی که ذیل هر صفحه آورده اند حل کنند.

2. کار دوم، ویرایش نگارشی متن کتاب است که شاید در نگاه اول کاری ساده تلقی شود، اما هرگز این گونه نیست. اهل تحقیق نیک می دانند که با یک ویرایش درست و اصولی می توان حتی تا 50 درصد مطالب کتاب را به فهم درآورد.

این نسخۀ "مطول"، توسط انتشارات دارالهجره منتشر شده و اکنون به چاپ دوم رسیده است. دوستانی که قصد گوش دادن به این صوتها را دارند، چنانچه این نسخه را تهیه بفرمایند، بسیار پیش خواهند افتاد. گفتنی است دوستان اگر برای تهیه کتاب به خود انتشارات دارالهجره مراجعه کنند و بفرمایند که توسط استاد عرفانیان معرفی شده اند، تا حدود 30 درصد تخفیف خواهند گرفت.

 

مقدمه استاد عرفانیان بر کتاب:

 

بعد الحمد و الصلاة

من سالف الزمان کان یختلج ببالی أن أؤلف تعلیقة علی هذا السفر القیم المشتهر ب"المطول" حتی لایبقی من معضلاته عین و لا أثر، لکنّنی کنت أقدّم رجلاً و أؤخّر أخری، حیث رأیت قصر باعی من جهة و مواجهة مؤلّفه الذی کان فی ذروة المنطق والکلام والمعانی والبیان و... من جهة أُخرى.

مع هذا لایمکن لی أن أغفل عن زمان أهملوا فیه هذه الموسوعة القیّمة من الأوساط العلمیّة و هم یحسبون أنّهم یحسنون صنعاً و تراهم مع بذل الجهود فی مؤسساتهم المنمّقة التی بنوها لتربیة و تعلیم طلّاب العلم فی تفسیرالقرآن و نهج البلاغة لایقدرون أن یدّعوا خروج أحد منها و لایکون علیه ربقة التقلید، بل ولا مدرِّس ذی رأی من هذه المؤسسات مع ما فیها من الإمکانات.

و کلٌ یدّعی وصلاً بلیلى

و لیلى لاتقرّ لهم بذاکا

کأنّهم ما رأوا فی عمرهم تأکید الأساطین بأنّما طول خدمة هذین العلمین - أعنی: المعانی و البیان - یورث قدرة على عملیّة استنباط الطرائف من زلال القرآن و النهج و أمثال ذلک.

فوا أسفا علی قوم إذا دُعوا إلی مأدبة طعام صاروا لایبقون لها باقیة و إذا دُعوا لمأدبة العلم یکتفون منها بأقلّ من القلیل و یرضون لأنفسهم ب «الجواهر» و «المختصر»، فأین الثریا من ید المتناول.

فمع هذا رأیت التسویف ممدّاً لهم فی هذا الوهم، و حیث وفّقت لمباحثة هذا الکتاب مع عدّة من الأفاضل، استعنتُ اللّه - عزّ و جلّ - و طالعتُ شروح الکتاب و حواشیه لجملة من الفطاحل سطراً بعد سطر و انتخبتُ لبّ لبابها، فأشرت فی الهامش لما کان من حواشی السیّد الشریف الجرجانیّ ب"ش" و ما کان من حاشیة حسن الچلپى ب"ح" و ما کان من حاشیة السیالکوتیّ ب"س"، والباقی هو ممّا سنح به فکری الفاتر أو استفدته من دروس و شروح سیدّی الأُستاذ أبی معین حمید الدین الحجّة الهاشمیّ الخراسانیّ الذی کان محفله العلمیّ مدرس دارالفنون و مجلس أُنس نفوس الأذکیاء - جزاه اللّه عنّی خیر الجزاء.

و ألزمت علی نفسی أن أستخرج النقول من مصادرها فراجعت کراراً إلى مفتاح العلوم و أسرار البلاغة و دلائل الإعجاز و سائر ما أُشیر إلیه فی الکتاب حسب وُسعی، و فی بعض الأحیان شاهدتُ أن یقول الشارح: «قال الشیخ فی دلائل الإعجاز» ولکن کان ما أشار الیه فی أسرار البلاغة، أو بالعکس، و لاغرو حیث إنّ الجواد قد یکبو و إنّ الصارم قد ینبو.

فمن ذا الذی ترضى سجایاه کلّها

کفى المرء نبلاً أن تعدّ معایبه

فصار بحمداللّه مؤلَّفاً أستطیع أن أُقدّمه لمحضر الفضلاء، و لا أدّعی أن یکون آخر ما فی الباب. کلّا، ولکن أرجو أن یکون مفتاحاً له.
و أهدیه إلی قلب عالم الإمکان، أعنی سیدی و مولای صاحب العصر و الزمان، و أقول له:

« یا أیّها العَزیز مَسَّنا وَ أَهلَنا الضُرُّ وَ جِئنا بِبِضاعةٍ مُزجاة فَأَوفِ لنَا الکَیل و تَصَدَّق عَلَینا إنَّ اللّه یَجزِی المُتَصَدِّقین »

أقلّ خدمة طلّاب علوم آل محمّد

سعید عرفانیان

قمّ المقدّسة

1433 ه.ق

 

 

تعداد جلسات بخش معانی 538 جلسه

مطول (معانی) - استاد عرفانیان - شماره 1 تا 40 170 مگابایت - دانلود

مطول (معانی) - استاد عرفانیان - شماره 41 تا 80 167 مگابایت>دانلود

مطول (معانی) - استاد عرفانیان - شماره 81 تا 120 163 مگابایتدانلود

مطول (معانی) - استاد عرفانیان - شماره 121 تا 160 161 مگابایت - دانلود

مطول (معانی) - استاد عرفانیان - شماره 161 تا 200 160 مگابایت - دانلود

مطول (معانی) - استاد عرفانیان - شماره 201 تا 240 149 مگابایت - دانلود

مطول (معانی) - استاد عرفانیان - شماره 241 تا 280 - 159 مگابایتدانلود

مطول (معانی) - استاد عرفانیان - شماره 281 تا 320 143 مگابایتدانلود

مطول (معانی) - استاد عرفانیان - شماره 321 تا 360 140 مگابایت - دانلود

مطول (معانی) - استاد عرفانیان - شماره 361 تا 400 143 مگابایتدانلود

مطول (معانی) - استاد عرفانیان - شماره 401 تا 440 139 مگابایت - دانلود

مطول (معانی) - استاد عرفانیان - شماره 441 تا 470 158 مگابایت - دانلود

مطول (معانی) - استاد عرفانیان - شماره 471 تا 500 - 179 مگابایت - دانلود

مطول (معانی) - استاد عرفانیان - شماره 501 تا 530 168 مگابایت - دانلود

مطول (معانی) - استاد عرفانیان - شماره 531 تا 538 - 111 مگابایت - دانلود

فایل ها با نرم افزار Winrar و یا نرم افزار UltraIso باز می شود.

نظرات (۵)

سلام خدمت شما این صوت اول استاد دقیقاچه صفحه ای را میخوانند سلام و صلوات را عرض میکنم .کتاب بنده با از و هو علم یعرف به ..... شروع میشود قبل کتابم مقدمه شعر دارد. و قبلترش هم کلمه الفتتاح که الحمد لله علی ما انعم و علم من البیان.....
پاسخ:
علیکم السلام
استاد میفرمایند بنده از روی نسخۀ مصحح خودم.
ببخشید آدرس انتشارات دارالهجرة را میشه ذکر کنید؟ قم هست؟
پاسخ:
آدرس: قم - خیابان ارم - پاساژ قدس - پلاک 35
تلفن: 37734727 - 37737540
آیا میشودبا خود استاد ا تباط داشت؟ در ضمن ایشون تو کدوم حوزه قم تدریس می کنند؟؟
پاسخ:
با سلام
در تلگرام از طریق کانالشون از ایشون ارتباط بگیرید.
ایشون فعلا که تدریس ندارند ولی تو معهد الامام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف تدریس دارند.
موفق باشید
تدریس استاد فوق العاده واقعا انسان لذت میبره
پاسخ:
سلام
بنده و دیگران هم همین نظر شمارو داریم
موفق باشید
سلام.
فایل‌ها رو چه طور باید باز کرد؟
پاسخ:
سلام
با نرم افزار ultraiso یا winrar باز بفرمایید.
موفق باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

اسکرول بار


هدایت به بالای صفحه

ابزار رایگان وبلاگ

المطول (المعانی) :: دروس استاد عرفانیان