مشکلات ما در علم رجال
ما یک کمبود منابع اطلاعات داریم. از مشایخ قم تا زمان مرحوم صدوق اطلاع دقیقی نداریم. حتی گاهی نمیدانیم فلان عموی بهمان است یا جدّ او. یک مشکل هم در روات اصحاب امام صادق (علیه السلام) داریم و آن هم اینکه کسانی که مؤلف نبودند و نوشته نداشتند اصحاب بین اینها با امثال حفص بن غیاث که نوشته داشتند فرق گذاشتهاند. افرادی را که کتاب نداشتند خواهناخواه خیلی متعرض نشدند. ابنغضائری در این جهت خوب است، اما تندرویهای خاص خود را دارد که حتی منجر به حذف فیزیکی کتاب ایشان شده است. (1) دو کتاب رجالی مهم داشته در مذمومین و ممدوحین و دو کتاب مهم در فهرست داشته: فهرست اصول و مصنفات،(2) که حتی شیخ و نجاشی هم این کار را نکردهاند. نجاشی از احمد بن الحسین با اینکه رفیق ایشان هم بوده ابداً چیزی ننوشته.
این وضع معلومات ما راجع به اصحاب امام صادق و امام باقر (علیه السلام) است، لذا اینها را مجاهیل میگوییم. بنابراین یک مشکل کلی داریم که باید فکر اساسی برایش بشود. البته علتش آن است که علما دنبال مباحث رجالی نبودند و این مباحث از قرن 8 که علامه این کار را شروع کرد پیدا شد. اولین کسی که به این فکر افتاد مرحوم علامه است. بالاخره ما کمبود منابع داریم. البته نسبت به کسانی که دارای نوشتار بودند کمتر است. راهی که الآن مرحوم وحید پیشنهاد میکند بیشتر جنبی و ثانوی است. «کثرت روایت» یک عنوان است. خود فرد را معرفی نمیکند. چیزی مثل اصول عملیه میشود.
خلاصه ما نکات کور فراوانی داریم و علتش آن بود که اصحاب خیلی دنبال این حرفها نبودند. از قرن 8 تا 12 هم آنچه به عنوان «علم رجال» بود بیشتر مطالب علامه بود و مثلاً صاحب «مدارک» چون تعدد را شرط میداند با نقل نجاشی و علامه مسئله را حل میکند، در حالی که حرف علامه عین عبارت نجاشی و مصدر طولی هستند.
(حضرت آیت الله استاد حاج سید احمد مددی موسوی، خارج اصول 6. 9. 98)
...........................................................................................................
(1) وعمد بعض ورثته إلى إهلاک هذین الکتابین وغیرهما من الکتب - على ما حکی بعضهم عنه. [الفهرست، ص 32]
(2) ولم یتعرض أحد منهم باستیفاء جمیعه الا ما قصده أبو الحسین أحمد بن الحسین بن عبید الله (ره)؛ فإنه عمل کتابین: أحدهما ذکر فیه المصنفات، والاخر ذکر فیه الأُصول، واستوفاهما على مبلغ ما وجده وقدر علیه. [همان]
#فهرست
#رجال
#علامه حلی
#مشکلات ما در علم رجال