دروس استاد عرفانیان

پـایگـاه ارائـه مطـالب و دروس حـوزوی استـاد عـرفـانیان

دروس استاد عرفانیان

پـایگـاه ارائـه مطـالب و دروس حـوزوی استـاد عـرفـانیان

کانال تلگرام دروس استاد عرفانيان

صوت دروس در ایتا

نرم افزار اجرای فایل ها

نرم افزار دانلود فایل ها

آخرین بارگذاری دروس

ابزار کار آمد

آخرین نظرات

پربیننده ترین مطالب

آخرین مطالب

قطع (43)

جمعه, ۲۳ خرداد ۱۳۹۹، ۱۸:۴۴

آنچه که ایشان از شیخ نقل می‌کند نه با تفسیر نایینی می‌سازد و نه با این احتمال که مراد شیخ از «مکلّف» در این جا مکلّف شأنی و قید «إذا التفت» قید به‌اصطلاح احترازی بشود، یا اگر مکلّف مکلّف فعلی باشد قید «إذا التفت» قید توضیحی بشود. معلوم می‌شود مراد شیخ چیز دیگری بوده و تفسیری هم که مرحوم نایینی فرموده از پیش خودش است.

روش ما ملاّنقطی شدن و دنبال این بودن که حالا مراد شیخ این است یا آن، نیست. بالاخره شیخ یکی از فقها و اصولیّین 180 سال قبل بوده و ما دنبال خود آن مطلب هستیم، نه دنبال کلام ایشان و توجیه آن.

و امّا این‌که کدام‌یک از این عناوین درست است؟

الف. اگر کاری که مجتهد می‌کند فقط جنبۀ طریقی صرف داشته باشد، حق با آقاضیاء و نیابت درست است. آقای خویی که فرموده‌اند: «دلیلی بر این نیابت نداریم»، در امور طریقی فهم عقلایی نیابت است و این مشکلی ندارد و اشکال آقای خویی منتفی است.

ب‌.  اگر فهمیدن «لابیان» احتیاج به تخصّص و خبرویّت دارد و طریق صرف و مثل خواندن آزمایش نیست، در این جا این‌که مرحوم آقای عراقی یا مرحوم شیخ فرمودند: نیابت، نیابت درست نیست؛ چون در این جا خبرویّت و حدس او تأثیر و موضوعیّت دارد. بله، رجوع به اهل خبره می‌شود، لکن رجوع به اهل خبره مقلّد را به منزلۀ مجتهد قرار نمی‌دهد. این مطلب آقای خویی (تشخیص بیان و لا بیان، تشخیص کبرا) انصافاً به خبرویّت شبیه‌تر است و مسئلۀ تنزیل ـ که مرحوم آقای اصفهانی فرموده‌اندـ اصولاً نوعی تصرّف در لسان ادلّه است (ادلّۀ اجتهاد و تقلید را حمل بر تنزیل کرده‌اند) و اصلاً اصل آن مبنا درست نیست.

 

(حضرت آیت الله استاد حاج سید احمد مددی موسوی، خارج اصول، 23/ 1/ 1390)

 

 

اصول

قطع

حجیت قطع

غرض از نقل عبارات علما در تحلیل کلام مرحوم شیخ

قضاوتی بین آنچه تا کنون نقل شد

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

اسکرول بار


هدایت به بالای صفحه

ابزار رایگان وبلاگ

قطع (43) :: دروس استاد عرفانیان