دروس استاد عرفانیان

پـایگـاه ارائـه مطـالب و دروس حـوزوی استـاد عـرفـانیان

دروس استاد عرفانیان

پـایگـاه ارائـه مطـالب و دروس حـوزوی استـاد عـرفـانیان

کانال تلگرام دروس استاد عرفانيان

صوت دروس در ایتا

نرم افزار اجرای فایل ها

نرم افزار دانلود فایل ها

آخرین بارگذاری دروس

ابزار کار آمد

آخرین نظرات

پربیننده ترین مطالب

آخرین مطالب

دست نوشته های استاد... (1)

چهارشنبه, ۱۳ آذر ۱۳۹۸، ۰۸:۰۶

سلام علیکم. أسعد الله الأیام.

 1. چون گفته‌اند:

هرکس به زبانی صفت حمد تو گوید/

بلبل به غزل‌خوانی و قمری به ترانه

به نظرم رسید که بنده هم میلاد امام بزرگوارمان را تبریک عرض کنم و به سبک و سیاق خودم هدیه‌ای تقدیم. در کتاب مستطاب «عیون أخبار الرضا (علیه السلام)» اشعاری از جناب عبد المطّلب ذکر شده که اباصلت هروی مدعی است امام (علیه السلام) آنها را برایش خوانده‌اند، چه اشعاری! از آنها که انگار هرکدام از ما امروز مقابل وجود مقدسش ایستاده‌ایم و امام (علیه السلام) از مردمان زمانه گلایه می‌فرماید و برایمان می‌خواند:

یعیب الناس کلّهمُ زماناً

وما لزماننا عیب سوانا

نعیب زماننا والعیب فینا

ولو نطق الزمان بنا هجانا

وأنّ الذئب یترک لحم ذئب

ویأکل بعضنا بعضا عیانا

لبسنا للخداع مُسوک طیب

وویل للغریب إذا أتانا

[عیون أخبار الرضا (علیه السلام)، ج 2، ص 190، ح 5]

در این شب پریُمن و برکت، می‌توان با سلطان سریر ارتضا، امام علی بن موسی الرضا (علیه السلام)، عهد بست و خود را از مصداق این ابیات بودن رهاند.

2. به خاطر برخی مشکلات شخصی به‌ناچار به مشهد مقدس آمده و به خوان احسان امام (علیه السلام) نزدیک‌تر شده‌ام. طبعاً مجالی برای درس گفتن نبود، اما مقدر شد برای عده‌ای از طلاب مجدّ مدرسۀ مبارک اباصالح (عج) که چند هفته‌ای از قم به جوار آستان امام رئوف مشرف شده‌اند، باب فصل و وصل «مختصر المعانی» را بگویم. ساعات خوشی با این دوستان به سر می‌شود که با اتمام بحث ان‌شاء‌الله فایل‌های صوتی‌اش را تقدیم خواهم کرد. شاید به درد کسی بخورد و خدمتی به حساب آید.

3. برای کتاب «القواعد الجلیّة» که توفیق تحقیقش نصیبم شده بود، مقدمه‌ای فراهم کردم که با کسب اجازه از رفقای دست‌اند‌رکار در «کنگرۀ علامه حلی» تقدیم می‌کنم. البته این مقدمه را برای عزیزی فرستادم تا بخوانند و اگر ایرادی در آن دیدند بفرمایند. ایشان هم ابتدا فرمودند: «کاملاً واضحه که آب بهش نبستین» و بعد به طنز ادامه دادند: «یک دوره کبری فی المنطق اولش بگید، بعدش رابطۀ منطق با فلسفه و سائر علوم، بعدش اسماء منطقیین و کتب مهمۀ منطقی، بعدش اقسام منطق جدید اعم از ریاضی و...، بعدش خلاصه کردن کل این کتاب در چند صفحه، بعدش زندگینامۀ علامه و شأن ایشان در علوم، سپس تعریف از خویشتن خویش، سپس طعن بر حسّون (محقق قبلی) و مشکلات کارش، سپس ترجیح کار خویش بر وی، سپس...». راست هم می‌گویند. آخر در زمان ما مقدمه‌ها از ذی‌المقدمه طولانی‌تر و حاشیه‌ها از متن پررنگ‌تر شده‌اند. علامت‌های سؤال را لطفاً ندیده بگیرید؛ که مربوط به اطلاعات نسخه‌هاست و فعلاً به آنها دسترسی نداشتم.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

اسکرول بار


هدایت به بالای صفحه

ابزار رایگان وبلاگ

دست نوشته های استاد... (1) :: دروس استاد عرفانیان