دروس استاد عرفانیان

پـایگـاه ارائـه مطـالب و دروس حـوزوی استـاد عـرفـانیان

دروس استاد عرفانیان

پـایگـاه ارائـه مطـالب و دروس حـوزوی استـاد عـرفـانیان

کانال تلگرام دروس استاد عرفانيان

صوت دروس در ایتا

نرم افزار اجرای فایل ها

نرم افزار دانلود فایل ها

آخرین بارگذاری دروس

ابزار کار آمد

آخرین نظرات

پربیننده ترین مطالب

آخرین مطالب

دست نوشته های استاد... (14)

يكشنبه, ۱۷ آذر ۱۳۹۸، ۱۰:۰۶

1.  ابن ابی‌الحدید معتزلی دانشمند بزرگی است و شرحی که بر «نهج البلاغه» نوشته هم بسیار عالی و پرمغز و سرشار از نکات نابی است که برای شیعیان بسیار کارآمد است. البته از آن طرف هم نباید جوگیر شویم و ـ چنان که اخیراً گفته شده ـ بگوییم: کاش طلاب به جای «شرح لمعه» این کتاب را می‌خواندند و مباحثه می‌کردند. فراموش نکنیم که:

جهان چون خط و خال و چشم و ابروست/ که هر چیزی به جای خویش نیکوست

واقعاً اگر طلاب همین مقدار فقه آل‌محمد ـ علیهم السلام ـ را هم نخوانند که دیگر باید درِ حوزه‌ها را بست.

2.  قصائد سبع «علویات» او آن قدر زیبا و آب‌دار اند که با خط خوشی نوشته شده و در جای‌جای حرم امیر مؤمنان (علیه السلام) نصب شده و چشم را می‌نوازند. خب، معمولاً مثل همۀ چیزهای خوبِ دیگر، طالبان علم از وجود این گوهر گران‌بها هم بی‌خبرند و جا دارد این قصائد را به خاطر بسپارند؛ که:

خوش‌تر آن باشد که سرّ دلبران/ گفته آید در حدیث دیگران.

3.  مرحوم دکتر عبدالمحمد آیتی این قصائد را به فارسی ترجمه و شرحی مختصر کرده. روحش شاد و متنعّم از خوان احسان امیر المؤمنین (علیه السلام) باد.

4.  گمان می‌کردم برخی ابیات را مثلاً به خاطر وحدت بین مسلمین حذف فرموده ـ که این‌طور نبود ـ و قصد داشتم در آستانۀ هفتۀ وحدت ابیات مورد نظر را بیاورم تا ببینید هیچ اثر سوئی بر وحدت بین شیعه و سنی نمی‌گذارند و مثلاً هیچ مولوی باانصافی با خواندن آنها نخواهد گفت: ای شیعیان نابه‌کار! چرا از این حرف‌ها می‌زنید؟! وی در یکی از آن قصاید یادی از خلیفۀ اول و دوم کرده و می‌گوید:

وما أنسَ لا أنسَ اللذین تقدّما/ وفرَّهما والفرُّ ـ قد علما ـ حوبٌ

(هرچه را فراموش کنم آن دو مدّعی را فراموش نتوانم کرد آن گاه که می‌گریختند و می‌دانستند که گریختن از رزمگاه گناهی بزرگ است.(1)


ولِلرایة العظمى ـ وقد ذهبا بها ـ/ ملابسُ ذلّ فوقها وجلابیبُ

(و علَم بزرگ، علَم رسول الله (صلی الله علیه و آله)، را به هنگام فرار با خود بردند، گویی بر آن جامۀ خواری و ذلت درافکندند.)

 

یشلّهما من آل موسى شَمَردَل/ طویلُ نَجاد السیف أجیدُ یعبوبٌ

(از خاندان موسی (علیه السلام) مردی دلیر و بلندبالا و گردن‌فراز و تیزتک در پی آنها دویدن گرفت و از رزمگاهشان براند.)

 

یمَجّ منوناً سیفُه وسنانُه/ ویلهب ناراً غمده والأنابیبُ

(مرگ می‌پراکنْد شمشیرش و سرنیزه‌اش و از نیام تیغش و از نیزه‌اش آتش شعله می‌کشید.)

 

أ حضرُهما أم حضرُ أخرجَ خاضبٍ/ وذانِ هما أم ناعمُ الخدّ مخضوبٌ

(از مرحب می‌گریختند و می‌دویدند آن سان که شترمرغان نر با پرهای سفید و سیاه خود در بیابان می‌دویدند. آیا فراریان در شمار مردان بودند یا از ساده‌عارضان حنابسته؟)

 

عذَرتُکما إنّ الحِمام لمبغَض/ وإن بقاء النفس للنفس محبوبٌ   

(عذرتان را می‌پذیرم؛ زیرا که ناتوانان مرگ را دوست ندارند و زنده ماندن را همگان دوست دارند.)

 ..........................................................................................................

(1)نمی‌دانم اهل سنت موقع توجیه کردن آیۀ شریفۀ "لَا یَنَالُ عَهْدِی الظَّالِمِینَ" [سورۀ بقره/ آیۀ 124] (پیمان من و عهد امامت ستمکاران را در بر نگیرد) چه جوابی از این گناه بزرگ دارند؟!

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

اسکرول بار


هدایت به بالای صفحه

ابزار رایگان وبلاگ

دست نوشته های استاد... (14) :: دروس استاد عرفانیان