دروس استاد عرفانیان

پـایگـاه ارائـه مطـالب و دروس حـوزوی استـاد عـرفـانیان

دروس استاد عرفانیان

پـایگـاه ارائـه مطـالب و دروس حـوزوی استـاد عـرفـانیان

کانال تلگرام دروس استاد عرفانيان

صوت دروس در ایتا

نرم افزار اجرای فایل ها

نرم افزار دانلود فایل ها

آخرین بارگذاری دروس

ابزار کار آمد

آخرین نظرات

پربیننده ترین مطالب

آخرین مطالب

دست نوشته های استاد... (17)

دوشنبه, ۱۸ آذر ۱۳۹۸، ۱۳:۱۰

عزیز بزرگواری سؤال فرمودند: با توجه به حدیث «إنّما حرّم الله الصناعة التی هی حرام» آیا خداوند تحصیل حاصل نکرده؟ آخر می‌گوید: خداوند چیزهایی که حرام است را حرام کرده. آیا می‌توان گفت: حدیث «تحف العقول» تنها دلالت بر حرمت تکلیفی بیع دارد؟ آخر نهی آن فقط روی بیع رفته، نه روی ارکان بیع، گفته: اما وجوه الحرام من البیع و الشراء: فکل امر یکون فیه الفساد ... أو شیء یکون فیه وجه من وجوه الفساد .... أو شیء من وجوه النجس فهذا کله حرام. به نظر می‌رسد که فقط دارد تکلیفی حرام می‌کند. اگر این حرف درست باشد آن وقت سؤال بعدی این می‌شود که: شیخ که می‌خواهد از حرمت وضعی تکسب حرف بزند چرا حدیثی آورده که تنها حرمت تکلیفی تکسب را حرام می‌کند؟

در جواب عرض کردم: اساساً در بیع وقتی صحبت از حرمت می‌شود منظور حرمت وضعی است. حرمت تکلیفی از باب اعانه بر اثم و امثال آن خواهد بود. طبعاً شاید منظور از آن فقره هم این باشد که صناعتی که تکلیفاً حرام است را خداوند وضعاً هم حرام فرموده. شاهد هم از غیب رسید.

«قد بیّنا فی الجهة الرابعة ممّا ذکرناه فی بیان الروایة أنّ ألفاظ الحرمة والحلیّة فی الکتاب والسنّة ـ بل فی کلمات الأصحاب أیضاً ـ استعملت فی الأعمّ من التکلیف والوضع، ویظهر المراد منهما بقرینة المقام والموضوع. وفی باب المعاملات تنصرفان إلى الوضع حیث إنّه المترقّب منها، والنهی فیها أیضاً ظاهر فی الإرشاد إلى الفساد. [دراسات فی المکاسب المحرمة، ج 2، ص 156]

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

اسکرول بار


هدایت به بالای صفحه

ابزار رایگان وبلاگ

دست نوشته های استاد... (17) :: دروس استاد عرفانیان