دروس استاد عرفانیان

پـایگـاه ارائـه مطـالب و دروس حـوزوی استـاد عـرفـانیان

دروس استاد عرفانیان

پـایگـاه ارائـه مطـالب و دروس حـوزوی استـاد عـرفـانیان

کانال تلگرام دروس استاد عرفانيان

صوت دروس در ایتا

نرم افزار اجرای فایل ها

نرم افزار دانلود فایل ها

آخرین بارگذاری دروس

ابزار کار آمد

آخرین نظرات

پربیننده ترین مطالب

آخرین مطالب

دست نوشته های استاد... (18)

دوشنبه, ۱۸ آذر ۱۳۹۸، ۱۳:۱۲

1.  بانویی فرموده بودند: بنده با تأسیس مدارس غیرانتفاعی مخالف بودم تا این‌که پسرمون خواست بره رشتۀ انسانی و مدرسۀ خوب نبود، مجبور شدیم خودمون براش مدرسه تاسیس کنیم.

خب، این کمترین جدّاً به حال ایشان و همۀ کسانی که چنین امکانی برایشان فراهم است غبطه می‌خورد. شرمندۀ فرزندانم هستم که تهیۀ چنین امکاناتی حتی به ذهنم خطور هم نمی‌کند و باید در همین مدارس معمولی درس بخوانند. البته افتخار هم می‌کنیم که در بین همین مردم زندگی می‌کنیم و با غمشان غمگین و با شادیشان شاد و سرخوشیم. مطلبی که عرض خواهم کرد طبعاً هیچ ربطی به مدارس غیرانتفاعی ـ و به تعبیر علی‌محمد افغانی در «بافته‌های رنج»: خدا‌لایق‌دیده‌ها ـ و امثال این حرف‌ها ندارد.

2.  خالد بن ولید ـ که اهل سنت او را سیف الله و سیف الاسلام می‌دانند(1) و ان شاء الله باید در فرصتی مناسب از کرامات او بگویم(2) ـ در سال 12 هجری به «عین التمر» ـ در نزدیکی انبار و فلّوجه(3) حمله کرد و در آن جا با جایی دربسته (چیزی شبیه مدارس تیزهوشان امروزی) روبه‌رو شد که 40 بچۀ یهودی و مسیحی مشغول تحصیل بودند. آنها را اسیر کرد و به مدینه فرستاد. تعدادی از این کودکان در آینده تأثیرات عجیبی در دنیای اسلام گذاشتند.

3.  به‌عنوان مثال می‌توان به «سیرین» (پدر یا مادر «ابن‌سیرین» معروف)، حسن بصری، حمران بن ابان (غلام عثمان بن عفّان)، یسار (جدّ محمد بن اسحاق بن یسار، صاحب «سیرۀ ابن‌اسحاق») اشاره کرد. 

4.  یکی هم اثیر بن عمرو بن هانی سکونی است. همان طبیبی که بعد از ضربت خوردن امیر مؤمنان (علیه السلام) به دست ناپاک اشقی الاوّلین و الآخرین بر بالین حضرتش حاضر کردند و با معاینۀ دقیق سر مبارک ایشان گفت: هر وصیتی دارید بفرمایید که دیگر کاری نمی‌توان کرد. (4)

5.  چنان که گذشت یکی از اسرای عین التمر، غلام عثمان بن عفّان است که از قضا اهل سنت روی کیفیت وضوی عثمان به نقل او خیلی حساب می‌کنند. (5)

6.  گفته‌اند: یکی به مسجد رفت و وقتی نماز خواند و بیرون آمد دید کفش‌هایش نیست. گفت: یعنی چه؟! یا اصلاً من به مسجد نیامده‌ام، یا آمده و کفش‌ها را پوشیده و رفته‌ام، یا بدون کفش آمده‌ام، یا... . حالا این جا هم یا قبل از این‌که خلیفۀ سوم وضوی صحیح را که به ادعای خودش مطابق وضوی رسول خدا (صلی الله علیه و آله) بوده به مردم آموزش دهد مردم اصلاً وضو نمی‌گرفته و نماز نمی‌خوانده‌اند، یا وضوی صحیح را بلد نبوده‌اند، یا بزرگان صحابه دیگر در قید حیات نبوده‌اند،(6) یا شخص دیگری غیر از این راوی معلوم الحال وجود نداشته که خلیفه وضوی جدید خود را پیش او انجام دهد، یا... .   

7. ناگفته پیداست که تمام عرایض اخیر را وام‌دار حضرت استاد آیت الله حاج سید احمد مددی هستم که در این وانفسای فضل و کمال، اگر نبود نمی‌دانم باید به کجا پناه می‌بردیم؟! برخی از اساتید بزرگوار که در خوش‌بینانه‌ترین حالت تنها یک شب از انسان جلوترند.

 .......................................................................................................

پانوشت‌ها:

(1) وروّینا عن أمیر الجیوش ومقدَّم العساکر وحامی حوزة الاسلام وسیف الله المسلول على أعدائه أبی سلیمان خالد بن الولید أنه قال وهو فی سیاق الموت:... . [تفسیر القرآن العظیم (تفسیر ابن کثیر)، ج 1، ص 306، نیز: سیر أعلام النبلاء، ج 1، ص 366 و...]

(2) مبادا ذهنتان جای بدی برود. زنای محصنه با همسر مالک بن نویرۀ یربوعی در پیش چشمان شوهرش که هنوز رمقی در تن داشته که چیزی نیست.

هذه من عُلاه إحدی المعالی/ وعلی هذه فقس ما سواها

(3) عین التمر: بلدة قریبة من الأنبار غربی الکوفة...، وهی قدیمة افتتحها المسلمون فی أیام أبی بکر على ید خالد بن الولید فی سنة 12 للهجرة، وکان فتحها عنوة فسبى نساءها وقتل رجالها، فمن ذلک السبی والدة محمد بن سیرین، وسیرین اسم أمه، وحمران بن أبان مولى عثمان بن عفان. [معجم البلدان، ج 4، ص 176 و 275]

(4) عن أبی مخنف، قال: حدثنی عطیة بن الحارث، عن عمر بن تمیم وعمرو بن أبی بکار، أنّ علیاً لمّا ضُرِبَ جُمِعَ له أطباء الکوفة، فلم یکن منهم أحد أعلم بجرحه من أثیر بن عمرو بن هانی السکونی ـ وکان متطبّباً صاحب کرسی یعالج الجراحات، وکان من الأربعین غلاما الذین کان خالد بن الولید أصابهم فی عین التمر فسباهم ـ، وإن أثیرا لما نظر إلى جرح أمیر المؤمنین (علیه السلام) دعا برِئَة شاة حارّة واستخرج عرقاً منها، فأدخله فی الجرح ثم استخرجه، فإذا علیه بیاض الدماغ، فقال له: یا أمیر المؤمنین، أعهد عهدک؛ فإن عدو الله قد وصلت ضربته إلى أُمّ رأسک. [مقاتل الطالبیّین، ص 23]

(5) المشروع للمتوضئ أن یتوضأ وضوءً کاملاً مرتَّباً ومتوالیاً کوضوء النبیّ (صلی الله علیه و آله)؛ فقد ثبت عن حمران مولى عثمان «أن عثمان بن عفان دعا بوَضوء، فأفرغ على یدیه من إنائه، فغسلهما ثلاث مرّات ریّاً، ثم أدخل یمینه فی الوضوء، ثم تمضمض واستنشق واستنثر، ثم غسل وجهه ثلاثا، ویدیه إلى المرفقین ثلاثا، ثم مسح برأسه، ثم غسل کلتا رجلیه ثلاثا، ثم قال: رأیت النبی (صلی الله علیه و آله) توضأ نحو وضوئی هذا ثم قال: من توضأ نحو وضوئی هذا ثم صلى رکعتین لا یحدث فیهما نفسه غفر الله له ما تقدم من ذنبه»، متّفَق علیه، فمن ترک فرضاً من فروض الوضوء المذکورة ـ کغسل الوجه أو الیدین ـ بطل وضوؤه. [فتاوى اللجنة الدائمة للبحوث العلمیة والإفتاء، ج 5، ص 230 ـ 231، الفتوى رقم 12191]

(6) عدم صدور الوضوءات البیانیة عن الصحابة المکثرین - کأبی هریرة وعائشة وابن عمر - ولا عن عیونهم وکبارهم - کابن مسعود وعمار وأبی ذر وسلمان - ولا عن زوجات النبی (صلی الله علیه و آله)، ولا عن موالیه - سوى أنس، صاحب الوضوء المسحی المخالف لوضوء الحجاج بن یوسف الثقفی!! - مع أن الحالة الطبیعیة کانت تقتضی أن تصدر النصوص عنهم. [وضوء النبی (صلی الله علیه و آله)، السید علی الشهرستانی، ج 2، ص 27]

#عین التمر

#سبی عین التمر

#ابن‌سیرین

#حسن بصری

#حمران غلام عثمان

#وضو

#وضوی صحیح

#تعلیم وضو

#تعلیم وضوی خلیفه سوم

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

اسکرول بار


هدایت به بالای صفحه

ابزار رایگان وبلاگ

دست نوشته های استاد... (18) :: دروس استاد عرفانیان