دروس استاد عرفانیان

پـایگـاه ارائـه مطـالب و دروس حـوزوی استـاد عـرفـانیان

دروس استاد عرفانیان

پـایگـاه ارائـه مطـالب و دروس حـوزوی استـاد عـرفـانیان

کانال تلگرام دروس استاد عرفانيان

صوت دروس در ایتا

نرم افزار اجرای فایل ها

نرم افزار دانلود فایل ها

آخرین بارگذاری دروس

ابزار کار آمد

آخرین نظرات

پربیننده ترین مطالب

آخرین مطالب

دست نوشته های استاد... (19)

دوشنبه, ۱۸ آذر ۱۳۹۸، ۱۳:۱۶

1. دوست بسیار ارجمندی برایم نوشته‌اند: یک عزیزی راجع به این نگاشتۀ آخرتون گفت که: «حسن بصری که متولد سال ٢٢ هجریه! یسار هم که معروفه از سبی کابل بوده!». راهنمایی بفرمایید لطفاً.

2. سمعاً و طاعة. و واقعاً ممنون که هرچه عرض می‌شود را تعبداً قبول نمی‌فرمایند.

3. ومن سبی عین التمر: الحسن بن أبی الحسن البصری ومحمد بن سیرین مولیا جمیلة بنت أبی قطبة الأنصاریة. [عمدة القاری، ج 7، ص 142، نیز: معجم ما استعجم، ج 1، ص 319]، فممّن أسّس حلقة بین المسلمین الحسن البصریّ (أسیر عین التمر) ، وکان هو رئیساً فی الحلقة. [نهایة الأُصول، تقریر بحث البروجردی للشیخ المنتظری، ج 1-2، ص 88]

البته خطیب بغدادی پدر حسن را جزء سبی عین التمر آورده و نوشته: «وکان یسار أبو الحسن البصری من أهل میسان، فسبی، فهو مولى الأنصار». [تاریخ بغداد، ج ،2 ص 416، نیز: تاریخ مدینة دمشق، ج 53، ص 180]

4. شاید بتوان از باب این‌که:

عاقبت گرگ‌زاده گرگ شود/ گرچه با آدمی بزرگ شود

و یا مؤدبانه‌تر این‌که: «ترّه به تخمش می‌ره، حسنی به باباش» از این اختلاف در نقل چشم‌پوشی کرد. به هر حال در مطلبی که گفته شد این‌که خود حسن بصری جزء اسرای عین التمر بوده یا پدرش، تفاوت چندانی نمی‌کند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

اسکرول بار


هدایت به بالای صفحه

ابزار رایگان وبلاگ

دست نوشته های استاد... (19) :: دروس استاد عرفانیان