دروس استاد عرفانیان

پـایگـاه ارائـه مطـالب و دروس حـوزوی استـاد عـرفـانیان

دروس استاد عرفانیان

پـایگـاه ارائـه مطـالب و دروس حـوزوی استـاد عـرفـانیان

کانال تلگرام دروس استاد عرفانيان

صوت دروس در ایتا

نرم افزار اجرای فایل ها

نرم افزار دانلود فایل ها

آخرین بارگذاری دروس

ابزار کار آمد

آخرین نظرات

پربیننده ترین مطالب

آخرین مطالب

دست نوشته های استاد... (115)

چهارشنبه, ۳ ارديبهشت ۱۳۹۹، ۲۱:۵۴

1. روحانی عزیزی یک بار به یکی از دوستان بزرگوارم ابراز کرده بود: من یک دور فایل‌های «معالم» حاج آقا (یعنی این عبد عاصی پروردگار) را گوش کردم و تفکرم اصولی شد. اخیراً هم کسی برایم پیامک کرده بود که: داریم بحث‌های «معالم» شما را گوش می‌کنیم و انگار خود صاحب «معالم» زنده شده و دارد کتاب خود را تدریس می‌کند.

2. من البته از این کشف و کرامت‌ها در خودم سراغ ندارم، اما اگر توانسته باشم چنین اثری در سربازان حضرت ولی عصر ـ روحی فداه ـ ایجاد کنم دیگر از خدا چه می‌خواهم؟! به ایشان پاسخ دادم: این البته حسن ظنّ شماست، اما تا می‌توانید بخوانید که حوزه‌ها بدجوری مظلوم‌اند.

3. امروز خدا گواه است مرده بدم زنده شدم، گریه بدم خنده شدم/ دولت عشق آمد و من دولت پاینده شدم

سرور بزرگواری از همان زیر سایۀ امیرالمؤمنین (علیه السلام) (مگر جایی از عالم هست که زیر سایۀ پرمهر ایشان نباشد؟!) پرسیدند: در  درس «معالم» بحث مرّة و تکرار  یکی از دوستان حاضر در کلاس اشکالی به صاحب «معالم» کردن که: حرف صاحب «معالم» که می‌گوید: «امر نه دلالت بر مرة و نه تکرار می‌کند» منافات دارد با مبنایشان در بحث اشتراک که قائل بودند الفاظ وضع شده‌اند برای معانی با قید وحدت. البته در آخر جوابی پیدا نشد و اشکال وارد شد.

4. بعد از کلی چاک و چانه زدن خود ایشان تنافی را این طور جواب فرمودند که: «"وحدت" در بحث اشتراک یعنی: لفظ + منفرد بودن در اراده (مثلاً «ذهب» یعنی طلای فقط، نه طلا با چیز دیگر، وهکذا)، و "مرة" در بحث مرة و تکرار یعنی: مطلوب را یک مرتبه انجام دهیم»، و این دو هیچ تنافی‌ای با هم ندارند».

5. خب، من موفقیت را این می‌دانم که طوری بحث گفته‌ام که رفقا بحث‌ها را گوش کنند و بتوانند با من ـ و بلکه با دیگران که هریک به‌مراتب از این کمترین مسلط‌ترند ـ کلنجار بروند، و دیگر چه از این بالاتر؟!

5. یک بار از چهره‌ای بین‌المللی که هرجا می‌نشست همان ابتدا می‌گفت: «من علم اصول را قبول ندارم» پرسیدم: مشغول چه هستید؟ با خنده‌ای سبک گفت: «هم سطح می‌خوانم و هم خارج». خب، من و شما معنای این جمله را خوب می‌دانیم که یعنی: نه سطح و نه خارج. اینها همان‌هایند که از استاد اسلامی ندوشن نقل می‌شود: «بعضی‌ها باسواد نشده‌اند، ولی صفای بی‌سوادی را هم از دست داده‌اند!».

6. بالاغیرتاً فقط درس بخوانید!!!

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

اسکرول بار


هدایت به بالای صفحه

ابزار رایگان وبلاگ

دست نوشته های استاد... (115) :: دروس استاد عرفانیان