دروس استاد عرفانیان

پـایگـاه ارائـه مطـالب و دروس حـوزوی استـاد عـرفـانیان

دروس استاد عرفانیان

پـایگـاه ارائـه مطـالب و دروس حـوزوی استـاد عـرفـانیان

کانال تلگرام دروس استاد عرفانيان

صوت دروس در ایتا

نرم افزار اجرای فایل ها

نرم افزار دانلود فایل ها

آخرین بارگذاری دروس

ابزار کار آمد

آخرین نظرات

پربیننده ترین مطالب

آخرین مطالب

قطع (16)

چهارشنبه, ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹، ۲۱:۱۰

الآن در علوم حقیقی (نجومی، یا فیزیکی، یا شیمیایی، یا ریاضی) قطع حجّیّت ندارد و اصلاً محلّ کلام نیست، برخلاف دنیای امور اعتباری ـ که یکی‌اش هم قوانین بشری یا قوانین الهی است ـ که در این جاها قطع حجّیّت دارد؛ یعنی طرف می‌تواند بگوید: «من قطع داشتم» و نگاه کنند که واقعاً حالت قطع داشته تا حتّی اگر قطعش هم مخالف واقع باشد لااقل او را معذور بدانند. اگر هم موافق باشد، می‌گویند: تو که قطع داشتی چرا عمل نکردی؟

پس حجّیّت امری اعتباری و یک پدیدۀ اجتماعی است و پدیده‌های اجتماعی خواهی‌نخواهی فرق می‌کنند و عوض می‌شوند اینها چون حجّیّت را عقلی یا ذاتی می‌دانند، این بحث می‌آید، وگرنه ممکن است در یک جامعه یا در یک حزب و یک تشکیلات، یا در یک شهر حتّی قطع را هم حجّت ندانند و مثلاً آن قدر وسایل پیشرفته شوند که شخص بتواند خود واقع را مجسّم کند. برعکس ممکن است در یک جامعه اصلاً قطع هم حجّیّت نداشته باشد و به خاطر جهاتی (مثل این‌که جامعه و مردم ضعفی پیدا کرده‌اند) بگویند: قطع شما حجّت نیست و ‌تا وقتی نرویم و موارد متعدّدی سؤال و یا آزمایش نکنیم، نباید به آن کار عمل شود، که البته این کار جامعه را به هم می‌زند. پس حجّیّت قطع نه ذاتی است و نه عقلی و غالباً از یک جامعه به جامعۀ دیگر فرق می‌کند؛ مثلاً در یک جامعه ممکن است بگویند: قول استاندار حجّت است، در یک جامعه قول مثلاً عالم شهر را حجّت بدانند و در یک جامعه هرچه را رئیس عشیره در قوانین نقل کرد حجّت بدانند. حجّیّت به‌اصطلاح جعلی است و البته از این حرف اختلال نظام لازم نمی‌آید. نه جامعه به هم می‌خورد و نه مشکلی پیش می‌آید.

بله، اگر بنا باشد قطع ـ که آخرین درجه‌ای است که برای عامّۀ مردم پیدا می‌شود ـ حجّت نباشد اختلال نظام لازم می‌آید و جامعه به هم می‌خورد؛ چون از قطع کاشف‌تر نداریم و این‌که آقای خویی فرموده‌اند: «ولا یخفى أنّ فی کلام الشیخ ـ قدّس سرّه ـ خلطاً بین مقام طریقیّة القطع ومقام حجّیّته» [دراسات فی علم الأُصول، ج 3، ص 13] تنبّه و نکتۀ صحیحی است. قطع عین کشف و طریقیّت، ارائه، کاشفیّت و کشف ذات قطع ـ و نه ذاتی قطع ـ است. مثل حیوان نسبت به انسان نیست، بلکه مثل خود انسانیّت انسان است.

 

(حضرت آیت الله استاد حاج سید احمد مددی موسوی، خارج اصول، 16/ 7/ 1390)

 

#اصول

#قطع

#حجیت

#حجیت ذاتی

#حجیت عقلایی

#حجیت قطع

(قسمت دوم)

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

اسکرول بار


هدایت به بالای صفحه

ابزار رایگان وبلاگ

قطع (16) :: دروس استاد عرفانیان