دروس استاد عرفانیان

پـایگـاه ارائـه مطـالب و دروس حـوزوی استـاد عـرفـانیان

دروس استاد عرفانیان

پـایگـاه ارائـه مطـالب و دروس حـوزوی استـاد عـرفـانیان

کانال تلگرام دروس استاد عرفانيان

صوت دروس در ایتا

نرم افزار اجرای فایل ها

نرم افزار دانلود فایل ها

آخرین بارگذاری دروس

ابزار کار آمد

آخرین نظرات

پربیننده ترین مطالب

آخرین مطالب

اجماع در فقه اهل سنت 2

پنجشنبه, ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۲۴

تا این جا مشخّص شد که در فقه اهل سنّت اجماع مصدر تشریع است؛ یعنی به اعتقاد آنها فقها حق دارند جمع شوند، اجماع کنند و مثلاً  کاری را که خدا واجب کرده بود، کلّاً بردارند و این، خود، حکم الهی خواهد بود. مثلاً می‌گویند:  اگر در زمان ما علمای اسلام (اعم از سنّی، شیعه، زیدی، حنفی و...) همه جمع شدند و گفتند: قربانی در ایّام حج دردسر داشته و فعلاً هیچ فایده‌ای ندارد، حق دارند و می‌توانند آن را برداشته و پولش را مثلاً به صندوق‌های خیریّه واریز نمایند. طبعاً این مسئله که آیا این را قبول کنیم و این قداست را به فقها در هر زمان بدهیم یا ندهیم، در عصر صحابه انجام شد و بعد هم دیگر فقها اختلاف کردند؛ مثلا ظاهری‌ها(1) ـ که در وجوب تمسّک به ظواهر اخبار مانند اخباری‌ها هستند ـ قائل‌اند که اجماع حجّت است.(2) اهل بیت (علیهم السلام) بر این اعتقاد بودند که اجماع حجّت نیست.(3) البتّه ظاهری‌ها از آن جا که اجماع را مثل ما حاکی گرفتند، گفتند: تنها اجماع صحابه چون حاکی است مورد قبول می‌باشد. از مالک بن انس، فقیه اهل مدینه، نقل شده که تنها اجماع علمای مدینه حجّت است و اگر بقیّۀ علمای بلاد اجماع کنند به درد نمی‌خورد.

(حضرت آیت الله استاد حاج سید احمد مددی موسوی، خارج فقه، 29/ 8/ 1384)

...............................................................................................................................

(1) مؤسّس این طریقه داود بن علی اصفهانی است.

(2) ادلّۀ این عدّه به طور کامل در کتاب «الإحکام» ابن‌حزم ـ که خود از علمای ظاهری است ـ آورده شده. [المحلى، ج 1، ص 50 ـ 55]

(3) البتّه اشکال اهل بیت بر مبنا بود، نه بر بنا؛ یعنی اشکالشان این بود که ما جایی نداریم که حکمی نداشته باشد تا بخواهیم به اجماع برگردیم.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

اسکرول بار


هدایت به بالای صفحه

ابزار رایگان وبلاگ

اجماع در فقه اهل سنت 2 :: دروس استاد عرفانیان