دروس استاد عرفانیان

پـایگـاه ارائـه مطـالب و دروس حـوزوی استـاد عـرفـانیان

دروس استاد عرفانیان

پـایگـاه ارائـه مطـالب و دروس حـوزوی استـاد عـرفـانیان

کانال تلگرام دروس استاد عرفانيان

صوت دروس در ایتا

نرم افزار اجرای فایل ها

نرم افزار دانلود فایل ها

آخرین بارگذاری دروس

ابزار کار آمد

آخرین نظرات

پربیننده ترین مطالب

آخرین مطالب

قواعد عامه در باب مکاسب (27)

يكشنبه, ۱۰ فروردين ۱۳۹۹، ۱۸:۲۰

بخش دوم از منابع مالی که در روایت «تحف العقول» آمده تجارت است و چنان که پیش‌تر هم اشاره شد به لحاظ معنا تقریباً می‌توان گفت: لفظ تجارت سه معنا دارد:

1. یک معنای آن همان است که در آیات و روایات ـ مثل "تِجَارَةً عَنْ تَرَاضٍ" ـ آمده است و مراد از آن مطلق مبادلۀ مال به مال و اصطلاحاً‌ خرید و فروش یا داد و ستد است.

در روایتی معروف که اسانید متعددى دارد و شاید بعضی از اسانید آن قابل اعتماد باشد آمده است:  «تسعة أعشار الرزق فی التجارة»(2)ـ یا: «تسعة أعشار البرکة فی التجارة»(3) که متن اول مشهورتر است ـ و انصافاً‌ روایت بسیار شیرینی است؛ چرا که غیر از جهات بحث جواز و عدم جواز، متعرض ارزش تجارت و داد و ستد در اقتصاد هم شده است. کلمۀ «رزق» در این جا یا ممکن است به همان معنایی باشد که الآن به ذهن ما می‌رسد ـ یعنی رزقی که انسان به دست می‌آورد و مصرف زندگی اوست ـ، که در این صورت معنای روایت آن خواهد بود که: نود درصد این رزق از راه تجارت و داد و ستد است، نه از راه تولید خود شخص. احتمال دوم آن است که کلمۀ رزق کنایه از خود اقتصاد باشد؛ یعنی: اقتصاد هرچه مهم و هر گونه اقتصادی باشد ـ چه اقتصاد جامعه‌های کشاورزی، و چه جامعه‌های زراعتی - بالاخره باید در آن داد و ستد باشد، وگرنه رشد نمی‌کند، حتی در زمان ما که اقتصاد بیشتر جنبه‌های صنعتی و تولیدی یافته است، حتی اگر به دنبال همین اقتصاد تولیدی داد و ستد نباشد، رشد نمی‌کند.

باید توجه داشت که اساساً دربارۀ این که اصلاً اقتصاد چیست و چه حقیقتی دارد بین دانشمندان این علم اختلاف وجود دارد و یکی از تفاسیری که برای اقتصاد نوشته‌اند این است که اقتصاد تماماً ناظر به چیزهایی باشد که مصرف می‌کنیم، و لذا اگر تنها تولید کردیم و آنچه تولید شده به مصرف نرسید، این کار در محدودۀ اقتصاد داخل نخواهد بود. خلاصه این که بر اساس این تفسیر اقتصاد باید روابط مالی را به مصرف و استفاده برگرداند و مطابق این مبنا اقتصاد بر رزق منطبق و نتیجه این می‌شود که 90% اقتصاد و این معنای عام از رزق را همین داد و ستد تشکیل می‌دهد؛ یعنی: تمام اینها اگر تولید شود و به جایی نرسد، نمی‌تواند کاری درست کند و اصولاً با این معنا می‌توان مسائلی از قبیل تورم و گردش پول و مسائلی از قبیل رشد اقتصادی و امثال آن را از همین عبارت استفاده کرد.

(حضرت آیت الله استاد حاج سید احمد مددی موسوی، خارج فقه، 12/ 9/ 1384)

 

پانوشت‌ها:

(1) مگر آن‌که تجارتى باشد که هر دو طرف بدان رضایت داده باشید. [سورۀ نساء، آیۀ 29]

(2) نه دهم رزق در تجارت است. [الکافی، ج 5، ص 148 ، ح 3؛ من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 233، ح 3858؛ تهذیب الأحکام، ج 7، ص 3 ، ح 5]

(3) نه دهم برکت در تجارت است. [مجمع البحرین، ج 1، ص 213]

#فقه

#قواعد_عامه

#مکاسب

#قواعد_عامه_در_باب_مکاسب

#اولین_قاعده_عامه

#حدیث_تحف_العقول

#تشریح_متن_حدیث_و_بیان_فواید_موجود_در_آن

#تفسیر_تجارات_با_نگاه_به_این_حدیث

معنای اول

@doroos_erfanian

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

اسکرول بار


هدایت به بالای صفحه

ابزار رایگان وبلاگ

قواعد عامه در باب مکاسب (27) :: دروس استاد عرفانیان